Cityleiri Petroskoissa

Moikka! Täällä kirjoittelee tämän blogin ylläpitäjä Essi Huhtamäki. Olin 13.-17.6.2016 Suomen ja Karjalan 4H-järjestöjen organisoimalla cityleirillä Petroskoissa. Tässä kerron pääpiirteittän leirin tapahtumia, mutta pidemmät kertomukset leiristä löydät osoitteesta: http://esssiworld.blogspot.com/.
Taidetalolla
Vierailulla orpokodissa
Cityleiri oli tarkoitettu 14-25-vuotiaille 4H-jäsenille ja Petroskoihin matkustimme kahdella pikkubussilla. Yövyimme hostellissa ja päiväohjelmamme tapahtuivat kilometrien päässä Lasten taidetalolla. Sinne kuljimme joka päivä paikallisbussilla. Siellä meillä oli erilaisia workshoppeja ja ryhmätöitä. Aamupalat söimme joka aamu hostellin vieressä sijatsevassa ravintolassa ja lounaat taidetalon lähellä sijaitsevalla koululla. Illalliset söimme muutamassakin eri paikassa. Leirin ohjelma oli monipuolinen, mutta kiireinen. Ensimmäinen päivä kului Petroskoihin matkustaessa.
Sotamuseo
International buffet
Toisena päivänä meillä oli venäläisten nuorten kanssa eirilaisia tutustumisleikkejä ja sen jälkeen harjoittelimme karjalaisia kansantansseja. Pääsimme tutustumaan myös sotamuseoon. Lounaan jälkeen kävimme vierailulla orpokodissa, jossa autoimme puutarhanhoidossa ja leikimme myös lasten kanssa. Illallisen olivat venäläiset nuoret valmistaaneet. Siihen kuului erilaisia ruokaisia salaatteja sekä blinejä ja suklaakakkua. Joka aterialla tarjolla oli myös teetä. Venäläiset eivät juo ruuan kanssa ollenkaan vettä tai maitoa! Illalla kävimme vielä Petroskoin suurimmassa ostoskeskuksessa.
Nukkeamuletti
Näytelmää tekemässä
Kolmantena päivänä teimme mm. käsitöitä. Heti aamupäivällä teimme eräänlaiset nukkeamuletit, jonka jälkeen harjoittelimme jälleen tansseja. Lounaan jälkeen meillä oli taas taidetalolla ryhmätöitä ja näytelmiä. Sen jälkeen askartelimme villalangasta punatulkkuja. Illallisen jälkeen meillä oli ryhmissä venäläisten nuorten avustuksella kaupunkikierros-kilpailu, jossa vihjeiden avulla meidän piti löytää kaupungilta tiettyjä nähtävyyksiä ja ottaa jokaisen luona ryhmäkuva koko porukasta. Kuvat piti lähettää ohjaajalle ja ensimmäisenä maalissa ollut ryhmä voitti.
Kalastajat-patsas Äänisen rannalla
Karjalankoivu
Neljäs päivä olikin jo toiseksi viimeinen. Aamupalalla oli perinteisiä venäläisiä rahkakakkusia eli syrniki, nam! Sitten matkasimme jälleen taidetalolle ja sen lähettyvillä olevalle kentälle pelaamaan erilaisia leikkejä ja pallopelejä. Kuten koko reissun ajan, sää oli aurinkoinen ja lämmin. Ainoastaan neljännen päivän illalla satoi vettä. Pelien jälkeen palasimme taidetalolle, jossa meillä oli kahdessa ryhmässä toteutettu kysymysvisa. Sitten pääsimme tekemään lisää käsitöitä: ensin paperisia linnoja ja sitten villalangasta pyöreitä koristeita. Lounaalla oli mm. borssikeittoa. Syömisen jälkeen saimma taidetalolla leiritodistukset. Leirin ohjelmaa suunnitelleet ja mukana olleet venäläiset nuoret saivat samanlaiset. Osa heistä oli myös 4H-harrastajia. Tämän jälkeen pääsimme kokeilemaan porukalla hiekkapiirustusta eli valaistulla pöydällä hiekkaan piirtämistä. Se oli hauskaa, mutta myös haastavaa. Opettaja näytti meille erilaisia tekniikoita, miten hiekalla voi taiteilla. Sitten kävimme vielä matkamuistomyymälässä, josta ostin postikortteja ja maatuskan. Illalla pääsimme vielä kiertelemään toisessa kauppakeskuksessa sekä Äänisen rannalla.
Hiekkapiirustus
Suomen porukka
Perjantai eli viimeinen päivä alkoi aamupalalla klo 9.00 ja siitä tunnin päästä lähdimme bussikyydeillä kohti Suomea. Kotona olin puolen yön aikaan. Kiitos hienosta leiristä ja uusista kokemuksista!